dc.contributor.author | Fuglerud, Kristin Skeide | |
dc.contributor.author | Simon-Liedtke, Joschua Thomas | |
dc.contributor.author | Halbach, Till | |
dc.contributor.author | Kjæret, Kristin | |
dc.contributor.author | Skråmestø, Eva Elida | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T08:42:27Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T08:42:27Z | |
dc.date.created | 2023-07-04T08:41:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-539-0571-6 | |
dc.identifier.issn | 0809-8492 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3076509 | |
dc.description.abstract | Eldre personer med nedsatt syn opplever mer ensomhet enn andre og er mindre digitale. Det å være en del av informasjonssamfunnet gjennom å ha tilgang til og å kunne bruke digitale verktøy har betydning for den enkeltes mulighet for deltakelse i samfunnet. Det gir tilgang til viktig informasjon og muligheter for å benytte digitale tjenester. Det kan gi muligheter til å vedlikeholde eller styrke sosialt nettverk. Man blir bedre rustet til å ta i bruk helse- og velferdsteknologi. Digital kompetanse er viktig for å kunne få tilgang til oppdatert helseinformasjon, noe vi har sett er viktig i en pandemisituasjon, men som også er en forutsetning for å opparbeide helsekompetanse. Tilgang til informasjon er en forutsetning for ytringsfriheten og for å kunne ta del i den offentlige og politisk samtalen på lik linje med andre. Det å ha tilgang til og å kunne bruke smartteknologi åpner for egenmestring og mulighet for å leve frie og selvstendige liv. iStøtet-prosjektene fra 2019-2022 har pekt på at opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter er nødvendig for å forhindre digitalt utenforskap. Et viktig tiltak for å styrke inkludering av eldre personer med nedsatt syn vil derfor være å sikre tilgang til undervisning i grunnleggende digitale ferdigheter. Undervisningen bør starte som en-til-en undervisning og være gratis. Det er viktig med oppfølging i etterkant av opplæring, både for å friske opp kunnskap og for å identifisere årsaker til digitale barrierer. Digitale barrierer kan oppstå på grunn av oppdateringer og mangelfull universell utforming. Prosjektet har avdekket en rekke barrierer som hindrer personer med nedsatt syn i lære seg ny teknologi, spesielt å kunne bruke dagens smartteknologiske løsninger. Videre har prosjektene synliggjort tiltak som kan ytterligere styrke opplæringen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk Regnesentral | en_US |
dc.relation.ispartof | Report at the Norwegian Computing Center | |
dc.relation.ispartofseries | Report at the Norwegian Computing Center; | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Grunnleggende digitale ferdigheter | en_US |
dc.subject | Basic digital skills | en_US |
dc.subject | Digital inkludering | en_US |
dc.subject | Digital inclusion | en_US |
dc.subject | Universell utforming av IKT | en_US |
dc.subject | Universal design of ICT | en_US |
dc.subject | Eldre med synsnedsettelse | en_US |
dc.subject | Older people with visual impairment | en_US |
dc.title | Motvirkning av ensomhet gjennom inkludering i informasjonssamfunnet: iStøtet sluttrapport | en_US |
dc.title.alternative | Motvirkning av ensomhet gjennom inkludering i informasjonssamfunnet: iStøtet sluttrapport | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 2160516 | |
dc.source.volume | 2023 | en_US |
dc.source.issue | 1061 | en_US |
dc.source.pagenumber | 135 | en_US |
dc.relation.project | Helsedirektoratet: 17/1580263 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Annen informasjonsteknologi: 559 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Other information technology: 559 | en_US |