Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuglerud, Kristin Skeide
dc.contributor.authorSimon-Liedtke, Joschua Thomas
dc.contributor.authorHalbach, Till
dc.contributor.authorKjæret, Kristin
dc.contributor.authorSkråmestø, Eva Elida
dc.date.accessioned2023-07-06T08:42:27Z
dc.date.available2023-07-06T08:42:27Z
dc.date.created2023-07-04T08:41:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-539-0571-6
dc.identifier.issn0809-8492
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076509
dc.description.abstractEldre personer med nedsatt syn opplever mer ensomhet enn andre og er mindre digitale. Det å være en del av informasjonssamfunnet gjennom å ha tilgang til og å kunne bruke digitale verktøy har betydning for den enkeltes mulighet for deltakelse i samfunnet. Det gir tilgang til viktig informasjon og muligheter for å benytte digitale tjenester. Det kan gi muligheter til å vedlikeholde eller styrke sosialt nettverk. Man blir bedre rustet til å ta i bruk helse- og velferdsteknologi. Digital kompetanse er viktig for å kunne få tilgang til oppdatert helseinformasjon, noe vi har sett er viktig i en pandemisituasjon, men som også er en forutsetning for å opparbeide helsekompetanse. Tilgang til informasjon er en forutsetning for ytringsfriheten og for å kunne ta del i den offentlige og politisk samtalen på lik linje med andre. Det å ha tilgang til og å kunne bruke smartteknologi åpner for egenmestring og mulighet for å leve frie og selvstendige liv. iStøtet-prosjektene fra 2019-2022 har pekt på at opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter er nødvendig for å forhindre digitalt utenforskap. Et viktig tiltak for å styrke inkludering av eldre personer med nedsatt syn vil derfor være å sikre tilgang til undervisning i grunnleggende digitale ferdigheter. Undervisningen bør starte som en-til-en undervisning og være gratis. Det er viktig med oppfølging i etterkant av opplæring, både for å friske opp kunnskap og for å identifisere årsaker til digitale barrierer. Digitale barrierer kan oppstå på grunn av oppdateringer og mangelfull universell utforming. Prosjektet har avdekket en rekke barrierer som hindrer personer med nedsatt syn i lære seg ny teknologi, spesielt å kunne bruke dagens smartteknologiske løsninger. Videre har prosjektene synliggjort tiltak som kan ytterligere styrke opplæringen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Regnesentralen_US
dc.relation.ispartofReport at the Norwegian Computing Center
dc.relation.ispartofseriesReport at the Norwegian Computing Center;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectGrunnleggende digitale ferdigheteren_US
dc.subjectBasic digital skillsen_US
dc.subjectDigital inkluderingen_US
dc.subjectDigital inclusionen_US
dc.subjectUniversell utforming av IKTen_US
dc.subjectUniversal design of ICTen_US
dc.subjectEldre med synsnedsettelseen_US
dc.subjectOlder people with visual impairmenten_US
dc.titleMotvirkning av ensomhet gjennom inkludering i informasjonssamfunnet: iStøtet sluttrapporten_US
dc.title.alternativeMotvirkning av ensomhet gjennom inkludering i informasjonssamfunnet: iStøtet sluttrapporten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin2160516
dc.source.volume2023en_US
dc.source.issue1061en_US
dc.source.pagenumber135en_US
dc.relation.projectHelsedirektoratet: 17/1580263en_US
dc.subject.nsiVDP::Annen informasjonsteknologi: 559en_US
dc.subject.nsiVDP::Other information technology: 559en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal