Show simple item record

dc.contributor.authorFuglerud, Kristin Skeide
dc.contributor.authorSørli, Hilde Tuhus
dc.contributor.authorOttem, Ida Karine Larssen
dc.contributor.authorChan, Richard
dc.date.accessioned2022-03-17T12:01:25Z
dc.date.available2022-03-17T12:01:25Z
dc.date.created2019-03-26T10:24:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-539-0553-2
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985818
dc.description.abstractDenne rapporten beskriver erfaringer fra EziSmart-prosjektet. Målet var å vurdere om EziSmart-løsningen kunne lette opplæring og bruk av smarttelefon for synshemmede eldre, og dermed stimulere til mer sosial kontakt og digital deltakelse. I 2017 ble EziSmart-løsningen prøvd ut med 6 synshemmede eldre i alderen 63 til 80 år. De ble deretter fulgt opp i to måneder. Pårørende ble involvert for å sende meldinger og å oppmuntre til hyppig bruk under kurset og i oppfølgingsperioden. På bakgrunn av de gode erfaringene fra 2017 ønsket vi i 2018 å videreføre prosjektet og samtidig gjøre noen endringer basert på tilbakemeldinger og erfaringer. Denne rapporten beskriver resultatene fra utprøvingen i 2018 med 5 synshemmede eldre. Blant forbedringstiltakene som ble prøvd ut i 2018 var 1) mer målrettet rekruttering, 2) mer bærekraftig opplegg, 3) mer kontakt på tvers av generasjoner gjennom sterkere involvering av unge, 4) tilbud om oppfølgingskurs etter 2 måneder 5) spre kompetansen og gjøre tilbudet mer tilgjengelig for deltakere fra Nord-Norge, 6) undersøke effekt ett år etter for 2017 deltakerne. Erfaringene fra 2018 er noe mer delt enn i 2017. Deltakerne var svært positive til opplæringen også i 2018, men tiltaket for å nå målgruppen bedre fungerte ikke helt etter hensikten. Tre av deltakerne deltok på oppfølgingskurset. Involvering av ungdommer bidro til mange nyttige lærdommer og refleksjoner for alle parter. Vi fikk ytterligere understreket viktigheten av spesialkompetanse for å kunne løse tekniske utfordringer og bistå i opplæringen. Videre ble kompetansen og tilbudet utvidet til Nord-Norge gjennom at kurset ble avholdt på Evenes syns- og mestringssenter. Deltakerne fra 2017 var fortsatt fornøyd med utbyttet av opplæringstilbudet, men de fleste hadde byttet ut smarttelefonen til nyere modeller. Flere har fortsatt å bruke EziSmart startside da de syntes den er grei å bruke og holder de ulike elementene på faste plasser.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Regnesentralen_US
dc.relation.ispartofReport at the Norwegian Computing Center
dc.relation.ispartofseriesReport at the Norwegian Computing Center;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectIKT og læring
dc.subjectICT and learning
dc.subjectSynshemmede
dc.subjectSynshemmede
dc.subjectDigital tilgjengelighet
dc.subjectDigital accessibility
dc.subjectEnsomhet
dc.subjectLoneliness
dc.titleEziSmart videreføring: Sosial kontakt for synshemmede eldre gjennom mestring av smarttelefon. Prosjektrapporten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersion
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1687732
dc.source.issue1043en_US
dc.source.pagenumber28en_US
dc.relation.projectHelsedirektoratet: 17/5802-7
dc.subject.nsiVDP::Annen informasjonsteknologi: 559
dc.subject.nsiVDP::Other information technology: 559


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal